חדרי טיפול לפסיכולוגים ופסיכיאטרים: תכנון המרחב הטיפולי

מאמרים

הסביבה הפיזית משפיעה באופן משמעותי על הרגשות והרווחה הכללית. באותו אופן, עיצוב מוקפד של חדרי טיפול לפסיכולוגים ופסיכיאטרים משפיע על החוויה הטיפולית של מטופלי בריאות הנפש, כמו גם על חוויית המטפלים.

פריסת חדרי טיפול לפסיכולוגים ופסיכיאטרים משפיעה על תפיסות המשתמשים בשירות לגבי בטיחות פסיכולוגית, אינטימיות, נכונות לחשיפה עצמית, בניית קשר טיפולי ותחושות ביטחון במרכב. פריסות לגויות בתחום הטיפולי עשויות להחמיר את התחושות האחרות, להקל על התפתחות בעיות מורכבות, להפחית את התקשורת ולהוביל לתוצאות לקויות של המשתמשים בשירות.

פריסת מרחב הייעוץ משפיעה על מצב הרוח וההתנהגות

פריסות שאינן שקולות עשויות לרמוז על היותן "אחרות" או שונות, ולהשפיע באופן שלילי על הכרת המשתמשים בשירות MDC והחמרת תחושות הניכור והסטיגמה. השפעת עיצוב חדר ייעוץ עשויה להיות שונה מבחינת המטופל והמטפל. 

לשני המשתמשים במרחב יהיו תפיסות שונות לגבי הצרכים מהמרחב; יש להתחשב בשני המשתמשים במרחב, במצבים הפסיכולוגיים שלהם, וברמזים שהם ייקחו מעיצוב החלל על מנת ליידע את ההתנהגויות שלהם, הכרתם ונוחותם הפסיכולוגית.

מרחב טיפולי באמצעות עיצוב

למרות שאינן שיטה אחת לתכנן חדרי טיפול לפסיכולוגים ופסיכיאטרים, אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש מסייעים למטופליהם לעבור חוויה טיפולית נוחה על ידי שמירה על האזור בסביבה מסבירת פנים, נעימה, חמה ובטוחה עבור אנשים פגיעים רגשית. 

מטפלים רבים אינם מסוגלים לשלוט בסוג צבע הקירות, אבל אם הם יכולים לבחור צבעים, ברוב המקרים מומלץ להשתמש בצבעים בהירים ומרגיעים, כמו גוונים של ירוק או כחול. חשוב לוודא שפינת הישיבה של המטפל והמשתמש בשירות אינה מרתיעה ותורמת לתקשורת ותמיכה בהעצמת המשתמשים בשירות. כמו כן, חיוני כי לכיסאות תהיה תמיכה מספקת גב, ואפשרות כוונון בקלות.

עיצוב חדרי טיפול לפסיכולוגים ופסיכיאטרים צריך להיות מבוסס גם על הצבת כיסא המטופל במקום בו הוא יכול לראות את הדלת על מנת להוסיף לתחושת הרצון החופשי והבטיחות שלו.

חלונות חדרי טיפול לפסיכולוגים ופסיכיאטרים

במידת האפשר, מומלץ שחלונות חדרי טיפול לפסיכולוגים ופסיכיאטרים יהיו פתוחים כדי להכניס אור שמש. אפשרות זו תורמת לבהירות, פתיחות וחמימות החלל.

Related Posts